HomeNieuwsSpoorbruggenAfbraak van spoorbrug over het Albertkanaal

Afbraak van spoorbrug over het Albertkanaal

Dit weekend wordt de oude spoorbrug van de spoorlijn 27 A (Mortsel – Haven van Antwerpen), over het Albertkanaal, afgebroken. De brug zal nadien vervangen worden door een nieuwe. Midden augustus wordt ook de spoorbrug van de IJzerlaan vervangen. De werken zijn een belangrijk onderdeel van het Masterplan van de Vlaamse regering om de binnenscheepvaart te stimuleren.

Tegelijk profiteert ook het treinverkeer van de nieuwe en moderne spoorinfrastructuur. Het project is een samenwerking tussen BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), Infrabel en de NV Scheepvaart.

De spoorwegbrug over het Albertkanaal moet in de eerste plaats verhoogd worden tot een hoogte van 9,10 meter. Zo kunnen er grotere binnenschepen, met meer containers, onderdoor varen. Daarnaast wordt het Albertkanaal ook verbreed tot 63 meter. Alle bruggen moeten daar uiteraard aan aangepast worden.

Deze aanpassing van de bruggen past in het Masterplan 2020 van de Vlaamse regering, dat het file- en milieuvriendelijke goederentransport over het water en het spoor extra wil promoten. Want meer containers op het water en op het spoor is minder op de baan.
Het project is niet alleen goed voor de binnenscheepvaart. Ook het treinverkeer profiteert van de nieuwe spoorbruggen. Infrabel investeert hier mee in een moderne spoorinfrastructuur. Wat goed is voor de veiligheid en de stiptheid.

Het afbreken van de brug is een echt precisiewerk van onze ingenieurs. De spoorbrug wordt in de nacht van zaterdag 30 juni op zondag 1 juli omstreeks middernacht eerst ‘losgemaakt’ en door een ponton opgetild. Vervolgens (rond 00u30) wordt de hele brug uit één stuk langs het Albertkanaal weggevoerd. De volgende ochtend wordt het iets verderop afgebroken langs de kade.

De werken aan de spoorbruggen concentreren zich vooral op en rond de sporen en veroorzaken weinig hinder voor het wegverkeer en de omwonenden.

Tijdens het weekend van 30 juni en 1 juli 2012 wordt er wel gewerkt op de openbare weg.
Voor de veiligheid wordt de Vaartkaai dan afgesloten van zaterdagochtend 7.00 uur tot maandagochtend 4.00 uur. Het wegverkeer wordt dan omgeleid via de Noorderlaan, de Groenendaallaan en de Ingenieur Menneslaan.
Fietsers volgen een omleiding volgen via de Groenendaallaan.

De binnenvaart op het Albertkanaal zal weinig hinder ondervinden van de werken, alleen van zaterdag 30 juni 22u tot zondagavond 1 juli 22u varen er geen schepen.

Aan de zuidkant van het Albertkanaal is de dienstweg langsheen het kanaal afgesloten tot het einde van de werken in 2014. Fietsers kunnen omrijden via de IJzerlaan en de Slachthuislaan.

Een open en transparante communicatie naar de betrokken buurtbewoners is een absolute prioriteit voor Infrabel. Na een eerdere informatiesessie op 13 juni 2012 over deze werken, ontvingen de betrokken buurtbewoners infobrieven in de bus over de geplande werken.
Mensen uit de buurt, die vragen hebben, kunnen altijd terecht bij de cel Buurtbewoners van Infrabel.

Naast de brug aan het Albertkanaal vervangt Infrabel later ook de spoorbrug aan de IJzerlaan. Die werken starten in het weekend van 17 en 18 augustus 2012. De IJzerlaan zal tijdens dit weekend worden afgesloten. Het verkeer en de bussen worden dan omgeleid via de Noorderlaan en de Groenendaallaan. Fietsers worden omgeleid via de Ingenieur Menneslaan en de Merksemsestraat. De spoorbrug aan de Merksemsestraat wordt ook gerenoveerd. Er is plaatselijk weinig hinder. Doorgaand verkeer blijft mogelijk.
De drie bruggen zullen één voor één aangepast worden, zodat de treinen altijd kunnen blijven rijden.

Alles tezamen worden 3 bruggen vervangen of gerenoveerd. Het einde van de werken is voorzien tegen september 2014. Het gaat om een investering van zo’n 20 miljoen euro.