HomeProjectenAfgewerkte projectenBrabo 1

Brabo 1

Trammen van de rand naar de stad

De uitbouw van snelle, stipte tramlijnen naar de eerste gordel van randgemeenten is een prioriteit binnen het Masterplan 2020.

In die gordel wonen veel mensen op een relatief korte afstand van de stad Antwerpen. Ideaal voor de uitbouw van sociaal-economisch verantwoorde tramlijnen die tevens de leefbaarheid van de stad en haar randgemeenten ten goede komen.  

Met de tramprojecten realiseert het Masterplan verschillende doelstellingen: de mobiliteit verbetert, er ontstaan snelle en vlotte verbindingen tussen het stadscentrum en haar randgemeenten, files worden teruggedrongen en de verkeersveiligheid neemt toe.

Brabo 1 bundelde de volgende werken:

  • Tramlijnverlenging Deurne-Wijnegem
  • Tramlijnverlening Mortsel-Boechout
  • Aanleg nieuwe stelplaats in Deurne

Tramlijn Deurne-Wijnegem

Vlot vanuit Antwerpen via Deurne naar Wijnegem

In april 2012 heeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits officieel de nieuwe tramverbinding tussen Deurne en Wijnegem in gebruik genomen.

Binnen het tramproject Deurne-Wijnegem werd tramlijn 10 vanuit Deurne verlengd tot aan Fortveld in Wijnegem. Tegelijkertijd werd tramlijn 5 via de Ruggeveldlaan hierop aangesloten ter hoogte van de August Van De Wielelei. Op termijn zal de tramlijn doorgetrokken worden tot aan de grens met Schilde.

Wat hielden de werken in?

Naast de aanleg van een vrije tram- en busbaan in het midden van de rijbaan werd een volledige gevel-tot-gevel renovatie uitgevoerd: over de ganse lengte van het traject zijn nieuwe voet- en fietspaden samen met veilige oversteekplaatsen aangelegd. Langs het hele traject werden nieuwe bomen aangeplant. Aan het Fortveld in Wijnegem is er een voorlopige eindhalte met fietsenstallingen, een biljettenautomaat en perrons. 

De werken aan de tramlijn zijn gestart in oktober 2009 en hebben in totaal 2,5 jaar geduurd.

Tramlijn Mortsel-Boechout

Met de tram naar Boechout

De bestaande tramlijn Antwerpen-Mortsel werd doorgetrokken tot de gemeente Boechout. De nieuwe lijn loopt vanaf de Statielei over de Liersesteenweg en de Provinciesteenweg naar Boechout. Aan het kruispunt met de Borsbeeksesteenweg (Capenberg) bevindt zich een eindstation. De as Statielei – Liersesteenweg- Provinciesteenweg is omgevormd tot een groene boulevard. De tramlijn werd op 1 september 2012 officieel in gebruik genomen.

 
Wat hielden de werken in?

Van Boechout tot Antwerpen kregen bussen en trams in het midden van de weg een aparte voorbehouden strook. Aan het kruispunt met de Borsbeeksteenweg, net over de gemeentegrens, is een eindstation gebouwd met parkeerruimte, fietsenstallingen, een biljettenautomaat en perrons voor bus- en tramreizigers.

Brede en gescheiden voet- en fietspaden verhogen de veiligheid van de zachte weggebruiker. Kruispunten zijn heringericht en er zijn veilige oversteekplaatsen. Het straatmeubilair, verlichting, bomen en groenstroken zijn volledig vernieuwd.

Aanleg nieuwe stelplaats

Nieuwe stelplaats voor De Lijn in Deurne

Door de uitbreiding van het aantal trams en bussen had De Lijn dringend behoefte aan een nieuwe stelplaats. Die is gebouwd op de grens van Deurne en Wijnegem, tegenover Makro en biedt ruimte aan 51 trams. Deze stelplaats is de thuishaven van de tramlijnen 5, 8, 10 en 11. Naast de 150 trambestuurders werken er 30 mecaniciens in het onderhoudscentrum van de stelplaats en is de tramrijschool er gevestigd.

De werken aan de nieuwe stelplaats zijn gestart in oktober 2009 en hebben in totaal 2,5 jaar geduurd.

Fotogalerij