HomeNieuwsSpoorbruggenNieuwe spoorbrug over de IJzerlaan

Nieuwe spoorbrug over de IJzerlaan

Op maandag 14 januari 2013 start een volgende fase van de werken voor de vernieuwing van de spoorbruggen van de IJzerlaan. Na het aanpassen van de sporen en de afbraak van de oude brug van spoorlijn 27A kan een nieuwe spoorbrug over de IJzerlaan worden gebouwd.

Momenteel wordt gewerkt aan de spoorbruggen over de IJzerlaan. De voorbije maanden werden de sporen aangepast en de oude spoorbrug van lijn 27A afgebroken. De opbouw van de nieuwe spoorwegbrug van lijn 27A over de IJzerlaan zal omwille van de omvang en technische specificiteit in verschillende fasen gebeuren. De nieuwe brug zal bestaan uit twee horizontale hoofdliggers en metalen bogen met daartussen dwarsdragers en een betondek, zoals de naastliggende brug van de hogesnelheidslijn. De volledige installatie van deze nieuwe brug zal ongeveer 6 maanden in beslag nemen.

De IJzerlaan en de Slachthuislaan zullen op bepaalde tijdstippen afwisselend worden afgesloten voor alle verkeer om bepaalde hijswerken mogelijk te maken. Concreet zal voor het plaatsen van de horizontale brugliggers en dwarsdragers de Slachthuislaan niet toegankelijk zijn voor het wegverkeer van maandag 14 tot en met donderdag 17 januari 2013; de IJzerlaan van maandag 21 tot en met woensdag 23 januari 2013. Bijkomend zal er die twee weken een parkeerverbod gelden in de Maasstraat.

Vervolgens worden de bogen van de brug aangeleverd en gemonteerd. Hiervoor wordt de Slachthuislaan opnieuw volledig afgesloten van maandag 11 tot en met donderdag 14 februari; de IJzerlaan van dinsdag 19 tot en met vrijdag 22 februari 2013. Ook in deze periode zal er niet geparkeerd kunnen worden in de Maasstraat.

Het wegverkeer wordt tijdens het afsluiten van de IJzerlaan en de Slachthuislaan omgeleid (zie omleidingsschema’s).
De noordelijke ventweg blijft tijdens de volledige duur van deze werken volledig afgesloten voor alle verkeer.

Stapsgewijze vernieuwing van 3 spoorbruggen
In het kader van het Masterplan 2020 van de Vlaamse regering worden de twee naast elkaar gelegen spoorbruggen van lijn 12 en lijn 27A over het Albertkanaal verhoogd tot 9,10m en het Albertkanaal verbreed tot 63m. Door deze werken is ook een aanpassing nodig aan de iets verderop gelegen spoorbruggen over de Merksemsestraat.

Met het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal en de verbreding wil de Vlaamse regering het file- en milieuvriendelijke transport over het water extra stimuleren. Hoe meer vrachtwagens van de weg, hoe beter immers voor het milieu.

De spoorbruggen worden boogbruggen zoals de langs gelegen brug van de hogesnelheidslijn. Aangezien de twee spoorbruggen over de IJzerlaan zich in de onmiddellijke omgeving van de geplande werkzaamheden bevinden en aan vernieuwing toe zijn, maakt Infrabel van de gelegenheid gebruik om ook deze bruggen te vernieuwen. Infrabel en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel investeren zo in een moderne spoorinfrastructuur, wat goed is voor de veiligheid en de stiptheid van het spoorverkeer.

Tijdens de werken zal steeds één spoorlijn in dienst blijven zodat het normale treinverkeer (gegarandeerd blijft. Dit moderniseringsproject zal volgens de huidige planning eind 2014 worden beëindigd. Het gaat om een gezamenlijke investering van BAM (80%) en Infrabel (20%) van zo’n 26 miljoen euro.

Omleidingskaarten IJzerlaan – Slachthuislaan